Αναγνώστες

Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

1ο Πειραματικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης

ΣΧ. ΕΤΟΣ:2023-24

 

Μάθημα

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (Εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής: Τσακίρη Κατερίνα, Τσιλιγγίρης Σπύρος)

ΣΧΟΛΕΙΟ: 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης

Τάξη

Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ.

Σχολικό Έτος

2023-24

Βασικοί στόχοι μάθησης και διδασκαλίας

Βασικός στόχος μάθησης του μαθήματος Φυσικής Αγωγής είναι ο φυσικός/σωματικός εγγραμματισμός των μαθητών/τριών. Δηλαδή οι μαθητές/τριες να:

α) μάθουν τις απαραίτητες κινητικές (και κοινωνικές) δεξιότητες για να συμμετέχουν σε ποικίλες φυσικές δραστηριότητες,

β) να γνωρίσουν τα οφέλη στην υγεία τους από τη συμμετοχή τους σε σωματικές δραστηριότητες και να αξιολογούν θετικά την εν λόγω συμβολή στην υγεία τους,

γ) να συμμετέχουν σε φυσικές δραστηριότητες.

Οι επιμέρους σκοποί που θα οδηγήσουν στον φυσικό/σωματικό εγγραμματισμό των μαθητών/τριών είναι οι εξής:

α) ΚΙΝΗΤΙΚΟΣ: συμμετοχή σε αθλητικές και κινητικές δεξιότητες

β) ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ: έννοιες και γνώσεις που αφορούν στην βιοκινητική, στην ανατομία και φυσιολογία του ανθρώπινου σώματος, στην διατροφή και στα αθλήματα.

γ) ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΟΣ: συστηματική εκπαίδευση για συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες (συνδυάζεται με όλους τους άλλους σκοπούς)

δ) ΗΘΙΚΟΣ/ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ: υπεύθυνη συμπεριφορά, σεβασμός της διαφορετικότητας και άλλες κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες και αξίες.

Προγραμματισμός του διδακτικού έργου

Λόγω του ότι τα νέα προγράμματα σπουδών είναι στοχοθετικά και όχι περιεχομένου, ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου θα στηριχθεί σε άξονες-στόχους που θα προκύψουν σταδιακά από την εισαγωγική-διαγνωστική αξιολόγηση, αλλά και την διαμορφωτική αξιολόγηση με τον επαναπροσδιορισμό βασικών και δευτερευόντων σκοπών.

Το χρονοδιάγραμμα έχει ως εξής:

 

-       ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ  - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ: Εισαγωγική – διαγνωστική αξιολόγηση με:

i)             τεστ φυσικής κατάστασης (παλίνδρομο)

ii)            γνωστικά τεστ

iii)           συζήτηση – ερωτήσεις – προβληματισμοί (συμπεριφορές – απόψεις – προτιμήσεις)

παρατήρηση και καταγραφή των παραπάνω.

2 ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

1η : Εισαγωγική αξιολόγηση

2η : Βασικός σκοπός κινητικός

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 – 4 εβδομάδες

Συμπέρασμα διαγνωστικής αξιολόγησης: Θα πρέπει να δοθεί βαρύνουσα σημασία, (στα τμήματα των μικρών τάξεων Α, Β, Γ), στον Ηθικό/Συναισθηματικό/Κοινωνικό (Η/Σ/Κ ) σκοπό, καθώς παρατηρήθηκε έλλειψη συνεργασίας, μη σωστή διαχείριση ήττας και νίκης, έλλειψη ενσυναίσθησης και εγωιστικές συμπεριφορές σε αρκετούς μαθητές/τριες. Επομένως στις συγκεκριμένες τάξεις ο Η/Σ/Κ σκοπός θα αποτελέσει σε αρκετά μαθήματα τον βασικό σκοπό. Στις μεγαλύτερες τάξεις παρατηρήθηκε κατά περιπτώσεις (λίγοι μαθητές/τριες), μη ικανοποιητική φυσική κατάσταση, αρκετοί όμως μαθητές/τριες, έχουν ανάγκη ως πρωτεύοντα σκοπό τον γνωστικό.

ΕΠΟΜΕΝΩΣ:

-       ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ:  

Α, Β, Γ ΤΑΞΕΙΣ: 2 ενότητες:

1η ενότητα βασικός σκοπός Η/Σ/Κ. (δεύτερος κινητικός)

2η ενότητα βασικός σκοπός κινητικός. (δεύτερος Η/Σ/Κ)

Δ, Ε, ΣΤ ΤΑΞΕΙΣ: 2 ενότητες:

1η ενότητα βασικός σκοπός κινητικός (δεύτερος γνωστικός)

2η ενότητα βασικός σκοπός γνωστικός (δεύτερος κινητικός)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 6 εβδομάδες.

-       ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ: Διαμορφωτική αξιολόγηση – επαναπροσδιορισμός βασικών και δευτερευόντων σκοπών. (Με τα ίδια εργαλεία που αναφέρονται παραπάνω).

2 ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

1η : Διαμορφωτική αξιολόγηση

2η : Βασικός σκοπός (σύμφωνα με τα αποτελέσματα της διαμορφωτικής αξιολόγησης)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 – 4 εβδομάδες

 

Ο προγραμματισμός του υπόλοιπου σχολικού έτους θα γίνει σύμφωνα με τα αποτελέσματα της διαμορφωτικής αξιολόγησης.

 

Αναλυτικά ημερήσια μαθήματα Φ.Α., παρατίθενται στο blog του Εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής του Σχολείου:

«Σχολική Φυσική Αγωγή και Δια Βίου Άθληση» https://sts70.blogspot.com/

 

 

 

Κυρίαρχες διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές που θα υιοθετηθούν και αιτιολόγηση

Οι σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις έχουν στο επίκεντρο τον μαθητή και όχι τον εκπαιδευτικό. Θα χρησιμοποιηθούν αναλόγως οι παρακάτω:

α) ΠΑΙΧΝΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ: κλασσικά ή τροποποιημένα παιχνίδια, στοχευμένα σύμφωνα με τις προτιμήσεις των μαθητών.

β) ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗ ΤΑΞΗ: θα χρησιμοποιηθεί το υβριδικό μοντέλο μάθησης (δια ζώσης και συμπληρωματικά εξ αποστάσεως – ασύγχρονα), με εισαγωγή στη μαθησιακή διαδικασία των ΤΠΕ.

γ) ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ: οριζόντια σύνδεση με άλλα αντικείμενα π.χ μαθηματικά, βιολογία, ή κάθετη (σύνδεση πολλών αθλημάτων ή κινητικών μοτίβων μεταξύ τους).

δ) PROJECT: π.χ. ενδοσχολικά πρωταθλήματα μεταξύ τμημάτων, σε διαδεδομένα ή μη αθλήματα.

ε) ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ: χρησιμοποιώντας τα βιώματα των μαθητών/τριών σε διάφορα διδακτικά αντικείμενα (π.χ. χοροί), και μέσω του στυλ διδασκαλίας της καθοδηγούμενης εφευρετικότητας, θα γίνει προσπάθεια να ενισχυθεί η μάθηση και να οδηγηθούν σε νέες γνώσεις και κινητικές εμπειρίες (π.χ. σε γνωστά μοτίβα χορευτικών κινήσεων καθοδηγούμε τους μαθητές/τριες στην εκμάθηση νέων μοτίβων (φιγούρες) ή στην δημιουργία εξ ολοκλήρου νέων χορευτικών μοτίβων (αυτοσχεδιασμός)

Στρατηγικές υποστήριξης της μάθησης όλων των μαθητών (σχέδιο δράσης)

Οι στρατηγικές μάθησης θα στηριχτούν στους σκοπούς που αφορούν στο Γνωστικό, Κινητικό, Συμπεριφορικό, και Ηθικό/Συναισθηματικό/Κοινωνικό πεδίο, και θα επιχειρηθεί να επιτευχθούν μέσω των διδακτικών προσεγγίσεων που αναφέρονται παραπάνω.

Πιο αναλυτικά:

Μετά από διερεύνηση των αναγκών, των προτιμήσεων, του κινητικού, γνωστικού, κοινωνικοσυναισθηματικού και συμπεριφορικού επιπέδου των μαθητών, (εισαγωγική αξιολόγηση μέσω γνωστικών και κινητικών τεστ, συζήτηση και παρατήρηση), θα προγραμματιστεί το διδακτικό έργο, ούτως ώστε να στοχεύει στις «αδυναμίες», αλλά και στην ενδυνάμωση των ήδη υπαρχόντων «επιτευγμάτων» τους, με σκοπό πάντα τον φυσικό/σωματικό εγγραμματισμό τους.(έλεγχος των παραπάνω θα γίνει μέσω της εισαγωγικής, διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης)

Στρατηγικές ενδυνάμωσης των σχέσεων με τους μαθητές

Θα επιχειρηθεί μέσα από την υλοποίηση ενός ποιοτικού μαθήματος Φυσικής Αγωγής (Φ.Α), να ενισχυθούν η εμπιστοσύνη και η αξιοπιστία στο πρόσωπο του Εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής (Ε.Φ.Α.). Ποιοτικό μάθημα Φ.Α. νοείται όταν υπάρχει ένα θετικό και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης, το οποίο είναι καλά οργανωμένο και παρέχει σωματική και συναισθηματική ασφάλεια. Επίσης εστιάζει μεν στην προσωπική βελτίωση αλλά και στην ανάπτυξη ομαδοσυνεργατικών δεξιοτήτων. Προάγει την κοινωνική υπευθυνότητα, όμως σέβεται και την αυτονομία και τη διαφορετικότητα των μαθητών/τριων.

Στρατηγικές ενίσχυσης της συνεργασίας  με τους γονείς

Η επαφή με τους γονείς των μαθητών/τριών θεσμικά επιτυγχάνεται μέσω συγκεκριμένων τρόπων επικοινωνίας (δια ζώσης ή εξ αποστάσεως – τηλέφωνο, email κλπ), σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες που έχουν προκαθοριστεί στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Το μάθημα της Φ.Α. προσφέρεται για την ενίσχυση αυτής της συνεργασίας. Οι τρόποι που θα επιχειρηθεί να επιτευχθεί η εν λόγω συνεργασία αφορούν σε:

α) ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας των γονέων/κηδεμόνων με τον Ε.Φ.Α., μέσω της πλατφόρμας e-class, η οποία υποστηρίζει ανταλλαγή μηνυμάτων.

β) open classes με συμμετοχή των γονέων μαζί με τα παιδιά τους σε αθλητικές δραστηριότητες ( δοκιμάστηκε με επιτυχία την προηγούμενη σχολική χρονιά)

γ) ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων από τον Ε.Φ.Α., με σκοπό την παρακίνησή τους να συμμετέχουν σε αθλητικές (εξωσχολικές δραστηριότητες) τα παιδιά τους, σύμφωνα με τις κλίσεις, τα ταλέντα και τις προτιμήσεις τους.

δ) η πρόσβαση των γονέων/κηδεμόνων στο Ατομικό Φύλλο Αξιολόγησης και Εξέλιξης (Portfolio μαθητή/τριας), που τηρείται από τον Ε.Φ.Α.

Ευρύτερες συνεργασίες εντός και εκτός του σχολείο που θα αναπτυχθούν

 Αθλητικά σωματεία της πόλης (όπως κάθε χρόνο), θα επισκεφτούν τη σχολική μονάδα, με σκοπό την γνωριμία των μαθητών/τριών μας με το άθλημά τους, π.χ.:

i)             Εβδομάδα επιτραπέζιας αντισφαίρισης (υλοποιήθηκε)

ii)            Γνωριμία με την αντιπτέριση (υλοποιήθηκε)

iii)           Η τέχνη της αυτοάμυνας (προγραμματίζεται)

iv)           Γυναικείο ποδόσφαιρο (προγραμματίζεται)

v)            Αντισφαίριση (προγραμματίζεται)

vi)           Χειροσφαίριση (προγραμματίζεται)

vii)          Συμμετοχή των μαθητών/τριών σε εκδηλώσεις συλλόγου παραδοσιακών χορών (υλοποιήθηκε σε προηγούμενα σχολικά έτη – προγραμματίζεται)

viii)        Γνωριμία των μαθητών των μικρών τάξεων (Α, Β, Γ) με το άθλημα του στίβου (στο στάδιο Φώτης Κοσμάς, προς το τέλος του σχολικού έτους – Μαιος. Υλοποιείται σχεδόν κάθε χρόνο. Προγραμματίζεται για φέτος.

ix)           Γνωριμία με τη ρυθμική γυμναστική. (προγραμματίζεται).

 

(ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΘΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΕΙ)

 

Πόροι που θα αξιοποιηθούν κατά την άσκηση του εκπαιδευτικού έργου

    Θα αξιοποιηθούν πόροι της σχολικής μονάδας, αλλά και δωρεές σε αθλητικό υλικό από συλλόγους που επισκέπτονται το σχολείο μας ή δωρεές που προκύπτουν από οργανισμούς ή σωματεία (π.χ. την τρέχουσα σχολική χρονιά από τον οργανισμό «Μαζί για το παιδί».  

Άλλες παρατηρήσεις

 Ενδέχεται να τροποποιηθεί ο παραπάνω προγραμματισμός κατά τη διάρκεια της σχολικής   χρονιάς.

Ημερομηνία υποβολής της πρότασης

17/10/2023


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σελίδες